Førerkort klasse B

Manuell / Automat

Når du tar førerkort er det du som har ansvaret for egen læring, kjørelæreren kan ikke bære deg gjennom opplæringen, men veilede deg og motivere deg til å tenke selv og komme frem til svar på egenhånd.

Velg klasse i nedtrekksmenyen for å se ledige kjøretimer og kurs.

Praktisk informasjon

Alle som skal starte på kjøreopplæring på bil må ha gjennomført trafikalt grunnkurs (eller innha førerkort i annen førerkortklasse), dersom du ikke har fylt 25 år.

Dersom man er over 25 år, kan man starte kjøreopplæring uten å ha gjennomført trafikalt grunnkurs, men da må man gjennomføre førstehjelpskurs og mørkekjøringskurs.

Opplæringen gjennomføres i samsvar med læreplaner fastsatt av myndighetene og gjennomføres i 4 trinn. ​

• Trinn 1 (Trafikalt grunnkurs)
• Trinn 2 (Grunnleggende kjøretøy- og kjøretøykompetanse)
• Trinn 3 (Trafikal del)
• Trinn 4 (Avsluttende opplæring)

Les mer om Klasse B (personbil mv.) hos statens vegvesen

Øvelse gjør mester!

Et førerkort krever i utgangspunktet at du får øvd mye hjemme ved siden av, slik at du kan øve inn det du lærer på en kjøretime hjemme.

Du blir ikke magisk bedre på en kjøretime og det finnes ingen snarveier. Hvor raskt du kommer frem i opplæringen er ikke direkte basert på hvor mye penger du bruker, men på ditt faktiske nivå, hvert trinn i opplæringen er det krav til måloppnåelse.

Les teorien nøye!

Sett deg helst inn i hva disse målene og kravene er på forhånd slik at det blir lettere for deg når du starter. Les også teori fra starten, ikke fomle rundt i trafikken uten å vite hva slags regler du skal følge.